Preguntes freqüents

  • Ajuda general
    Què és el portal de serveis i tràmits del Comú?

    El portal de serveis i tràmits del Comú és la pàgina web on la ciutadania i les empreses poden trobar tota la informació i detalls sobre els serveis i tràmits que el Comú ofereix, a més de realitzar gestions telemàticament.

    Al portal s'hi poden trobar:

    • Fitxes descriptives dels tràmits comunals, on s'especifica tota la informació perquè la ciutadania conegui en què consisteix el tràmit en qüestió i què ha de fer per gestionar-lo.
    • La tramitació telemàtica dels tràmits del Comú. Aquesta tramitació es basa en dos pilars fonamentals: d'una banda, l'acreditació entre les parts que intercanvien informació garanteix integritat i autenticitat mitjançant certificats electrònics i, de l'altra, el registre electrònic certifica i acredita aquestes transaccions.
    • La consulta de dades personals, com ara la informació actualitzada del cens de població o les dades fiscals i tributàries.

    Així mateix, a l’espai de la Meva carpeta el ciutadà o l’empresa podrà consultar les seves dades identificatives i l’estat dels tràmits que hagi presentat davant el Comú.

    El portal de serveis i tràmits proporciona múltiples avantatges per a la ciutadania i les empreses com ara:

    • Estalvi de temps en desplaçaments.
    • Major agilitat i comoditat a l'hora de realitzar tràmits amb el Comú.
    Quins tràmits trobareu al web del Comú?

    Trobareu informació dels tràmits que ofereixen els diferents departaments comunals, amb l'objectiu final d'oferir una relació completa de tots els serveis i tràmits que el Comú posa a disposició de la ciutadania i les empreses. Aquests tràmits es poden presentar de tres maneres diferents:

    • De manera presencial al Servei de Tràmits del Comú, d’acord amb el que especifiqui la fitxa descriptiva del tràmit.
    • De manera telemàtica (en línia) sense necessitat de disposar d'un certificat digital.
    • De manera telemàtica (en línia) fent ús d’un certificat digital.
    Com podeu accedir a la Meva Carpeta?

    Podeu accedir-hi directament a través de l'adreça de la Seu electrònica del Comú d'Ordino o directament des de l’enllaç a la Meva Carpeta d’aquest Portal de Tràmits.

    Amb quins navegadors funciona el web dels tràmits del Comú?

    Funciona correctament amb la majoria de sistemes operatius i navegadors actuals, Microsoft Edge, Firefox, Chrome i derivats de 2013 fins a l'actualitat. Es recomana que aquests estiguin actualitzats.

    El navegador ha de tenir activat el suport https, Javascript i galetes (activades).

    Recomanacions de seguretat
    • Mai us demanarem per correu el vostre certificat ni el vostre codi PIN. Malfieu-vos si algú us ho demana.
    • Mantingueu actualitzat el vostre sistema operatiu, antivirus i navegador.
    • Accedeiu a la Carpeta Ciutadana des d'un web fiable. No accediu des d'enllaços que trobi a correus electrònics ni a altres webs.
    • No escrigueu el codi PIN del vostre certificat si hi ha algú a prop que pugui distingir què teclegeu.
    • Mai deseu el codi PIN del vostre certificat si us trobeu a un ordinador que no és l'habitual.
    • Tanqueu correctament el navegador si utilitzeu ordinadors de llocs públics o als que hi tinguin accés terceres persones.
    • Escolliu un codi PIN difícil d'encertar per reforçar la seva seguretat. No utilitzeu dades fàcilment deduïbles com la data de naixement o que porti anotades a algun lloc.
    Per a què serveix l'eina Validador de documents?

    L'eina Validador de documents permet verificar l'autenticitat d'un document a través d'un codi de referència anomenat Codi Segur de Verificació.

    Aquest codi de verificació apareix a la part superior esquerra o bé al lateral dels document electrònics, al costat del codi QR. Escanejant amb un telèfon mòbil el codi QR es pot accedir, directament, al validador de documents.

    Per a què serveix l'eina Seguiment de tràmits?

    L'eina Seguiment de tràmits permet comprovar l'estat en què es troba qualsevol tràmit que s'hagi realitzat amb el Comú, mitjançant el codi de seguiment que apareix en la sol·licitud.

    Només cal introduir el codi de la sol·licitud i el NIA, dins l’apartat de seguiment de tràmits, i el sistema retornarà les dades i l'estat del tràmit.

  • Ajuda certificats digitals
    Què és un certificat digital?

    És un fitxer electrònic que acredita la identitat d'una persona en un sistema informàtic i permet realitzar tràmits telemàtics amb plenes garanties tècniques i jurídiques en diferents portals o plataformes, com el servei de tràmits telemàtics del Comú.

    Els certificats han de ser emesos per una Entitat de Certificació (entitat de confiança que s'encarrega de verificar les identitats certificades) que en el cas del Principat d’Andorra és l’Oficina de Serveis de Confiança Electrònica del Principat d’Andorra (OSCEPA).

    Quin aspecte té un certificat digital?

    Al tractar-se d'un fitxer electrònic, el certificat pot trobar-se en una memòria USB, en un CD, instal·lat en un ordinador, en un núvol (cloud) o contingut en una targeta amb un xip integrat.

    En el cas dels certificats digitals emesos per l’OSCEPA, aquests es troben emmagatzemats al núvol (cloud), per tant, no es poden gestionar com a fitxers individuals a l’ordinador ni tampoc es troben en suport de targeta amb xip criptogràfic.

    • Per saber si teniu el certificat correctament instal·lat al Windows, heu de seguir les següents passes:
    • Accediu al quadre de comandament i seleccioneu Opcions d’Internet → feu clic sobre la pestanya Contingut i premeu el botó Certificats. El vostre certificat ha d’aparèixer a la pestanya Personal. Per a més informació podeu consultar l’apartat de Preguntes Freqüents (FAQ) de l’OSCEPA..
    Per a què serveix un certificat digital?

    Un certificat digital permet:

    • Identificar-se i garantir la vostra identitat a Internet davant de tercers.
    • Signar documents electrònics amb validesa legal.
    • Enviar informació entre dues parts de forma segura i íntegra.
    • Xifrar dades perquè només el destinatari del document pugui accedir al seu contingut.
    • Accedir a informació personal i continguts restringits.

    Un certificat digital permet:

    • L’ús del certificat digital garanteix:
    • La identitat de l’emissor i del receptor de la informació (autenticació de les parts).
    • Que el missatge no ha estat manipulat durant l’enviament (integritat de la transacció).
    • Que només l’emissor i el receptor vegin la informació (confidencialitat).
    Com podeu obtenir un certificat digital de l’OSCEPA?

    Podeu sol·licitar un certificat digital presencialment a l’Oficina de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern o al Servei de Tràmits dels Comuns de Canillo, Escaldes-Engordany, Encamp, La Massana, Ordino o Sant Julià de Lòria. Per poder validar la vostra identitat haureu de presentar el vostre Passaport o altre document d’identitat juntament amb la sol·licitud corresponent degudament emplenada.

      Un cop validada la sol·licitud a l’oficina de registre, rebreu un correu electrònic amb les instruccions per generar i activar el certificat.

      El certificat digital té una validesa de tres anys. El primer cop, la renovació es pot fer en línia a través del Portal de gestió de certificats centralitzats de l'OSCEPA. La segona vegada s’ha de fer presencialment.

    Com s'utilitza el certificat digital?

    Per utilitzar un certificat necessiteu:

    • Disposar d'un certificat digital de l’OSCEPA reconegut per poder accedir als serveis i tràmits telemàtics del Comú.
    • Tenir un telèfon mòbil per poder rebre el codi OTP (One-Time Password), enviat a través d’SMS, i completar el procés d’identificació a la web o el de signatura de documents de forma electrònica.
    Quina validesa legal té un certificat digital?

    Segons l’article 5 de la Llei 35/2014, del 27 de novembre, de Serveis de Confiança Electrònica, “una signatura electrònica qualificada té, respecte de les dades consignades en suport digital, el mateix efecte jurídic que la signatura manuscrita en relació amb les dades consignades sobre paper”.

    A més, tal i com indica l’article 26.2 de la mateixa Llei, “en expedir un certificat electrònic qualificat, el prestador de serveis de confiança electrònica qualificat ha de verificar de forma fefaent la identitat [...] de la persona física o jurídica a la qual expedeix el certificat electrònic qualificat, per mitjà de l’exhibició dels documents públics o privats que els acreditin de forma suficient”. És a dir que el certificat digital té plena validesa legal per a acreditar la identitat d’una persona.

  • Resolució de problemes
    Què cal fer si no podeu accedir amb certificat a la Meva Carpeta?
    • Comproveu de tenir connexió a Internet.
    • Comproveu que el certificat no hagi caducat.
      • Si continua sense funcionar, reinicieu l'ordinador i torneu a provar.
      • Si tot i així seguiu sense poder accedir, contacteu amb el servei tècnic de signatura electrònica del Govern d'Andorra:
        • Per telèfon al +376 875 700 (de 9:00h a 13:00h).
        • Per correu electrònic: oficina.certificacio@govern.ad
    Necessito més ajuda. On puc adreçar-me?

    Podeu contactar amb el Comú d’Ordino través dels següents mitjans de contacte:

    • Adreça postal: La Placeta, 1, edifici administratiu a Ordino, AD 300, Principat d'Andorra
    • Telèfon: +376 878 100
    • Correu electrònic: tramits@ordino.ad

    També podeu contactar amb l’Oficina de Serveis de Confiança Electrònica del Principat d’Andorra (OSCEPA)

    • Adreça postal: C. Prat de la Creu, 62-64, Andorra la Vella, AD 500, Principat d’Andorra
    • Telèfon: +376 875 700
    • Correu electrònic: oficina.certificacio@govern.ad
COMÚ D'ORDINO
La placeta, 1
AD300 Ordino, Andorra
Tel: +376 878 100
E-mail: comunicacio@ordino.ad
Projecte desenvolupat per Projecte desenvolupat per eCityclic